دومین رویداد صدرا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران همزمان با همایش بین المللی سلامت، حکمت و حکمرانی و با حضور دکتر تهرانچی افتتاح گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همایش سلامت حکمت و حکمرانی و دومین رویداد صدرا دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران صبح روز یک شنبه 30 اردیبهشت 1403 با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد. دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیام‌های جداگانه‌ای به همایش «سلامت، حکمت و حکمرانی» صادر کردند که در این همایش قرائت شد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان به رسالت دانشگاه اشاره فرمودند، گفت: ایشان می‌فرمایند دانشگاه باید عالم تربیت کند، علم را توسعه دهد و به تربیت عالم و تولید علم جهت دهد. در این زمینه جهت دهی یک موضوع بسیار مهم است که باید به آن توجه شود. درواقع حکمت جهت‌دهی را انجام می‌دهد. غربی‌ها به جهت‌دهی علم و عالم، سیاست علم می‌گویند. ئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نظام تربیتی که همان نظام پزشکی است، باید جامعه را کارآمد کند، گفت: این موضوع بسیار مهم است چرا که تمامی دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور، از نظام تربیتی دانشگاه بیرون می‌آیند. آنچه نظام تربیتی در دوران کرونا انجام داد، لازم بود اما کافی نبود. در آن زمان همه چیز تعطیل شد و به فضای مجازی آورده شد؛ کاری که در هیچ جای دنیا صورت نگرفت. این نسخه ای بود که نظام پزشکی پیچید که لازم بود اما کافی نبود. در این مثال، یک سیاست علمی وجود دارد که حکمت همراه آن نبود چرا که فقط از منظر علم به این مسئله نگاه شد و پس از آن ضایعاتی در آموزش و پرورش در زمینه بیسوادی دانش‌آموزان و معدل پایین آنها اتفاق افتاد. وی خاطرنشان کرد: «نظام علمی» جامعه خلاق و پزشک خلاق می‌آفریند و «نظام فناور» جامعه نوآور می‌آفریند. لازم است که «نظام تربیتی» تربیت پزشکان حکیم را با خود داشته باشد تا نظام سلامت را به نیکی پیش ببرد و جهت‌ده تمام اینها «نظام فرهنگی» است که یک جامعه فرهیخته می‌سازد. نظام فرهنگی باید براساس حکمت عمل کن و جامعه فرهیخته هم باید حکمت‌بنیان باشد. دکتر طهرانچی در پایان تأکید کرد: جامعه خلاق و نوآور، علم بنیان و فناوری بنیان می‌شود ولی نظام تربیتی ترکیبی از علم و حکمت است لذا ما می‌خواهیم مسیری را پیش بگیریم که ارزش‌آفرینی آن ارزش‌آفرینی باشد که از حضرت حق می‌آید. دو بال علم و حکمت برای حکمرانی در کنار سلامت معنوی و غلبه بر هوای نفس به عنوان ابزار باید وجود داشته باشد. امیدوارم آنچه در این همایش رقم می‌خورد، بتواند برای جامعه پزشکی راهگشا باشد.